Sunday 3 February 2013

PLANET YANG PELIK ( Seram )

Memandang langit pada waktu malam, kita akan dapat melihat jutaan bintang bertaburan. Barangkali, setiap bintang diorbit oleh beberapa planet. Bintang kita sendiri – matahari – mempunyai lapan planet yang mengorbitnya (tidak termasuk Pluto). Setiap planet mempunyai sifat dan alamnya yang tersendiri; mungkin juga terdapat hidupan asing yang belum dikenal pasti.
Jika jumlah bintang yang bertebaran di langit sudah menjangkau angka jutaan, tentulah jumlah planet lebih berganda banyaknya. Angkasa lepas ciptaan Tuhan sesungguhnya terlalu luas. Banyak isi kandungannya yang tidak terlihat oleh mata kasar kita serta tidak terjangkau oleh teknologi manusia. Pernahkah anda membayangkan bagaimana agaknya alam dan kehidupan di planet nun jauh di angkasa lepas?
Adakah banyak antara planet itu dibentuk oleh lahar dan api yang menggelegak seperti planet Kejora yang mempunyai suhu 400o celsius? Adakah planet itu mempunyai berpuluh-puluh bulan yang terbit pada malam hari seperti Uranus yang mempunyai 27 buah bulan? Adakah planet itu mempunyai gegelang umpama Zuhal atau mempunyai hutan dan lautan serta gunung-ganang seperti Bumi?
Dalam fiksyen sains, karyawan banyak memberikan gambaran rupa bentuk planet di angkasa berdasarkan imaginasi mereka. Antara filem terkenal yang meneroka planet fiksyen termasuklah filem Star Wars dan Star Trek. Dalam Star Wars wujud planet lumpur dan paya bernama Dagobah, planet Kashyyyk yang dilitupi hutan belantara serta menjadi habitat makhluk bernama Wookie, serta Coruscant, sebuah planet industri yang penuh sesak dengan pembangunan dan pencakar langit. Dalam siri Star Trek lebih banyak lagi planet yang diperkenalkan, contohnya planet robotik bernama Arehaz yang menjadi tempat tinggal Borg.
___
Rencana ini dipetik daripada Dewan Siswa April 2012

No comments:

Post a Comment