Monday 25 February 2013

PELBAGAI JENIS HAIWAN PULA HILANG DARI ZOO MELAKA

Pelbagai Jenis Haiwan Pula Hilang Dari Zoo Melaka
ZIRAFAH ZOO MELAKA

PELBAGAI JENIS HAIWAN PULA HILANG DARI ZOO MELAKA

Pelbagai Jenis Haiwan Pula Hilang Dari Zoo Melaka
230 Haiwan Didakwa Hilang Di Zoo Melaka
Kes yang melibatkan kematian Beruang Matahari dan kuda lumba di Zoo Melaka dan Safari Malam beralih kepada dakwaan bahawa 230 haiwan di zoo itu ‘hilang dan tidak dapat dikesan’. Penemuan itu berlaku pada 1 Januari dalam pengiraan senarai stok haiwan apabila Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) menyerahkan pengurusan zoo itu kepada sebuah konsortium swasta, kata pakar zoologi.

Dr Razeem Mazlan Abdullah, yang merupakan pengerusi jawatankuasa kecil kebajikan haiwan dan etika bagi pengendali zoo, penternak, persatuan peniaga haiwan dan hidupan liar persatuan (P4PHM), berkata senarai haiwan yang hilang termasuklah beberapa haiwan mamalia, reptilia dan burung yang didapati hilang dalam masa dua minggu selepas penyenaraian pertama disiapkan pada 20 Disember.
“Satu persoalan besar ialah apa yang telah berlaku kepada semua haiwan-haiwan itu dan di mana mereka diletakkan atau dipindahkan,” katanya. P4PHM mempunyai keahlian asas hampir 4,000 individu. Dr Razeem, yang mempunyai pengalaman zoologi percaya haiwan itu mungkin diserahkan kepada zoo lain atau individu-individu lain tanpa mematuhi prosedur yang diperlukan.
Dr Razeem berkata lebih 100 haiwan jenis mamalia, 27 reptilia dan 57 burung pelbagai spesis telah hilang apabila pengambilan senarai dilakukan. Antaranya ialah beruang, harimau, dingos, harimau bintang dan rusa. Dr Razeem berkata haiwan yang didapati hilang dari senarai kedua juga termasuk buaya, tuntung sungai dan beberapa jenis burung. “Dari rekod kami, dua ekor zirafah mati apabila mereka dipindahkan ke zoo lain sebelum penyerahan kepada syarikat swasta,” katanya.

No comments:

Post a Comment