Monday 17 December 2012

Keindahan Taman Kapas Di Bumi Turki


Ada sebuah tempat pelancongan menarik di Turki yang disebut istana kapas (cottoncastle), atau dalam bahasa Turki ”Pamukkale”. Lokasinya di Wilayah Denizli, di lembahSungai Menderes, merupakan laman web alam berisi air panas. Bentuknya menarik,berupa teres mineral karbonat.
Kota Greek-Rom dan Byzantine kuno Hierapolis dibina di atas ”istana”
putih ini.Panjangnya sekitar 2.700 meter (8.860 kaki), dengan lebar 600 m (1.970 kaki) dan tingginya 160 m (525 kaki)
Pelancongan di tempat ini sudah terkenal sejak ribuan tahun lalu. Banyak orang yang menggunakan kolam ini sebagai mandi-manda . Namun, baru sejak pertengahan abad ke-20, Hotel dibina di atas runtuhan Heropolis, yang secara tidak langsung sebenarnya menyebabkan kerosakan pada Pamukkale.
Untungnya, ketika daerah itu dinyatakan sebagai situs warisan dunia, hotel-hotel yang ada akhirnya dihancurkan dan dijadikan kolam-kolam buatan.
Di Pamukkale juga terdapat muzium berisi sejarah artifak dari Hierapolis, artifak dari Laodiceia, Kolose, Tripoli, Attuda dan kota-kota lain dari Lycos (Çürüksu) lembah. Selain itu, koleksi muzium juga berisi artifak yang ditemukan di Beycesultan Huyuk yang mencakup beberapa contoh yang paling indah dari Zaman Perunggu.
Bila ada kesempatan jalan-jalan ke Turki, jangan lupa sediakan masa untuk melawat laman alam yang sangat indah ini, ya.
Menurut lagenda purba, air di dalam tangki seperti ini boleh digunakan untuk merawattekanan darah tinggi, penyakit jantung, artritis, masalah peredaran darah, gangguan saraf, gangguan pencernaan, keletihan, penyakit mata, penyakit kulit dan gangguan pemakanan.
Di kawasan ini terdapat kira-kira 17 mata air panas suhu 35 darjah C hingga 100 ° C.

No comments:

Post a Comment