Monday 31 December 2012

Gempa Bumi dan Tsunami-Bencana yang Tak Diundang



Gambaran tsunami di Acheh Indonesia pada 26 Disember 2004

Rasanya kenangan pahit tsunami di Banda Aceh Indonesia masih belum dilupakan oleh dunia.Bencana yang menimpa China di wilayah Timur Sichuan merupakan bencana gempa bumi yang terbaru.Dengan kekuatan 7.9 skala Richter jumlah korban dianggarkan melebihi 12 000 orang.
Banda Acheh Indonesia yang dimusnahkan oleh stunami akibat gempa bumi di Lautan Hindi berpusatkan barat Sumatera Indonesia pada Disember 2004.


Mangsa yang terperangkap di wilayah Sichuan China akibat gempa bumi pada 12 mei 2008
Jambatan yang musnah di wilayah Sichuan China akibat gempa bumi 12 mei lepas
Lagi kemusnahan akibat gempa bumi di China
Jalan raya turut musnah akibat pergerakan plat tektonik yang kuat

Apakah itu Gempa Bumi?
  • Gempa bumi adalah gegaran bumi yang berlaku secara tiba-tiba disebabkan oleh tenaga yang sekian lama tersimpan di dalam batuan bumi tiba-tiba terkeluar.
  • Merupakan hasil pergerakan plat tektonik(iaitu kerak bumi) yang senantiasa bergerak aktif.Kerak bumi berdasarkan teori Plat Tektonik(iaitu terdapat banyak kerak bumi di lapisan atas bumi yang senantiasa bergerak akibat tekanan daripada kawasan mantel-iaitu bahagian dalaman bumi yang sangat panas.
  • Gempa bumi sangat berkait rapat dengan kegiatan gunung berapi,kawasan gunung berapi digelar lingkaran apai pasifik.Maksud yang mudah negara yang mempunyai kegiatan gunung berapi juga merupakan antara negara yang terdedah kepada risiko gempa bumi.Namun begitu terdapat juga negara yang tidak mempunyai gunung berapi tetapi turut terdedah kepada gempa bumi contohnya negara China dan Iran

No comments:

Post a Comment